Saturday, December 8, 2007

Het Vagevuur

Van woensdagavond tot vrijdagavond zat ik in Geneve op een congres. Tof hoor ik u denken, en dat zou het ook geweest zijn ware niet dat ik woensdagavond mijn identiteitskaart ben kwijtgespeeld. Een gegeven dat toch constant in mijn achterhoofd spookte, want ik wou vrijdag echt wel terug naar huis. Hoe mij dat is overkomen?
Ik weet het niet. Om 23:30 landde ik dus op Geneve, laat mijn identiteitskaart zien aan de douane, en neem een taxi naar het hotel. Daar aangekomen vroeg de receptionist naar mijne pas, en die was verdwenen... Normaal gezien zit hij dan wel ergens in de krochten van mijn portefeuille of handtas verborgen, maar nu dus niet. De receptionist was kribbig, ik verdwaasd (het was ondertussen al half een), maar hij heeft toch de luchthaven en het taxibedrijf gebeld. Deze hadden echter niks gevonden.
De volgende dag heb ik op het congres gebeld naar een aantal politiebureaus. Het merendeel nam niet op, de ene politieagente die ik aan de lijn kreeg verwees mij naar een ander bureau en voor ik goed en wel kon vragen waar dat dan wel was haakte ze in. Ik belde ook naar de douane op de luchthaven die zei dat ik een 'declaration de perte' moest hebben en dat SN Brussels Airlines mij dan wel huiswaarts zou laten vertrekken. Gebeld naar SN die mij zeiden dat dat niet zo was, want daar stond geen foto op. Ik moest maar naar het consulaat gaan. Beter gezegd dan gedaan, want dat was in centrum Geneve en had maar zeer beperkte openingstijden. De enige haalbare optie was een taxi nemen, wat 100 Euro kostte, iets wat Bruintje niet kan trekken. Enfin, toen besefte ik dat ik mijn rijbewijs nog wel had, en daar staat een foto op. Ik bel naar de luchthavenpolitie die mij vertelde dat SN mij wel met rijbewijs zou laten vertrekken, anders kon ik alsnog een 'declaration de perte' bij hen komen halen.
Vrijdag ga ik dus zeer vroeg naar de luchthaven om zeker te zijn dat ik alles in orde zou kunnen krijgen, en om alsnog wat tijd te hebben om eventueel met de taxi over en weer naar het consulaat te gaan. Ik ga eerst naar de luchthavenpolitie die mij dit keer wist te vertellen dat ze geen declaration de perte konden geven voor Belgie. Soit, ik ga naar de balie van SN waar een zeer onvriendelijk heerschap mij zei dat ik dat maar aan de check-in moest regelen, die twee uur voor vertrek openging. 15:30 welteverstaan. Daar het consulaat sloot op 16:00 en ik daar bij een negatief antwoord nooit zou geraken was mijn rijbewijs mijn laatste hoop. Ik installeerde mij dan maar ergens met een pizza en een halve liter cola light (mijn betrachtingen om antiglobalist te worden zette ik even opzij, nood breekt wet en ik had troost nodig). En met mijn boek, gelukkig een kastaar van 750blz die dan nog eens bijzonder spannend is. Om 15:30 ga ik naar de check-in, het meisje aldaar is zeer vriendelijk en belt de douane, die mijn rijbewijsnummer en adres checkt in Belgie. En Hoera! Ik mag vertrekken! Bij de paspoortcontrole op Geneve krijg ik alsnog een venijnige blik en ditto commentaar van de beamte maar hij laat mij door. Het laatste obstakel is Belgie binnen te geraken, maar op Zaventem had ik geen enkel probleem. Gelukkig maar, anders zat ik daar misschien nog in Limbo tussen vliegtuig en douane...

1 comment:

Brompot said...

Ja jong, Zwitsers zijn halve fascisten. Net zoals Luxemburgers eigenlijk.